Cégértékelés

Mennyit ér a cégem?

Sokszor kérdezik tőlünk, s valójában nehéz a válasz. Mert mint tulajdonosnak egy élet munkáját, ami lássuk be: megfizethetetlen. Vevőnek pedig: mekkora eredményt tudok kihozni belőle? A befektetett pénzem mikor térül meg, mikor kezd el nyereséges lenni? Tehát mindenkinek más a szempontja.

Nos, mi azt tudjuk, hogy 67 szempont alapján felmérjük a cég PIACI értékét, s ennek alapján a tulajdonos kezébe tesszük a dokumentációt, döntsön:

  1. értékesíteni akarja? – ez esetben lesz egy korrekt viszonyítási alapja
  2. fejleszteni akarná a céget? – reális képet kap arról, mit és merre érdemes fejleszteni – s még támogatni is tudjuk a folyamatban
  3. simán csak a családon belül kívánja átadni valakinek? – ebben az esetben is lesz egy érték, amihez képest lehet vizsgálni, hogy az ifjú tulajdonos miként kezelte a vagyont. Mihez képest milyen eredményeket tud felmutatni?


Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy őszintén, kertelés nélkül mondjuk meg: mi értékes a cégben és mi kevésbé.

low-angle photography of man in the middle of buidligns

Milyen elemeket vizsgálunk egy cég értékelésekor?

Szervezeti átláthatóság

Pénzügyi háttér

Irányítási szintek

Piaci versenyelőnyök

man in blue dress shirt beside man in white dress shirt

Akik eddig velünk dolgoztak, nem csalódtak, mert:

Nem az a fontos, mi mit gondolunk – hiszen azt úgy is leírjuk – hanem az, hogy a kapott információt mire és hogyan lehet kezelni, illetve tudja a megrendelő használni. Mi segítünk „felöltöztetni a menyasszonyt” – ahogy mondani szoktuk, de mindenekelőtt a megrendelő érdekeit tartjuk szem előtt.

Módszerünk egyedi, más cég nem használja, testre – pontosabban cégre szabott.

Mérőszámok

A cég értékének meghatározásakor a pénzügyi szempontok szükséges, de elégséges feltételek. Arra keressük a választ, hogy a leendő vevő (piac) miért fog majd fizetni? Például egészen biztosan nem ér annyit a vevőnek egy több százmilliós megmunkáló gép a világos klimatizált üzemcsarnokban, ha nincs rá munka, mint az, amelyik lehet, hogy régi, lehet, hogy ütött-kopott, viszont olyan terméket állít elő, amiért a piac verekedik. Akkor most mi mennyit is ér? 

Egy értéket pozitív és negatív irányba is el lehet mozdítani néhány vizsgálandó szemponttal. A teljesség igénye nélkül: 

  • Tulajdonosi szerkezet: bonyolult vagy átlátható a részarány, a jogok, a kötelezettségek, az aktív vagy inaktív részvétel, a tulajdonosok értékteremtő tevékenysége vagy éppen annak hiánya, jogi háttér és a gyakorlat.
  • Tervszerű működés vagy éppen annak hiánya. Nem csak üzleti terv létezik, hanem fejlesztési terv, stratégiai elgondolás, kockázatkezelési terv, erőforrásterv. 
  • A cégben dolgozók életkora, kompetenciaszintje, értékelési rendszerük, szervezett és szabályozott munkavállalásuk. Például mikoriak a munkaköri leírások és azok mennyire szofisztikáltak. Mekkora a fluktuációs mutató? A működés mennyire kitett a szakemberek tudásának vagy objektív módon is megtalálhatóak? 
  • Irányítási szintek. Diverzifikált felelősség és hatáskör vagy kézi irányítás? 
  • Embert vagy folyamatot irányítanak e a vezetők? Azok a folyamatleírások mikoriak? Mennyi benne a változó és a standard elem? Hogyan viszonyul a folyamat a változáshoz, például megrendelésállomány hektikusságához?
  • Mi a cég piaci versenyelőnye? Ez miként tükröződik vissza a napi értékteremtő folyamatban? 
  • Mit mutat egy értékáram elemezés? Hol „gyártanak” veszteséget és van e lehetőség azt megszüntetni? Mivel jár az? Mekkora ráfordítással és energiával, milyen hatásfokot érünk el? 
  • Hogyan állunk a felelősségi körökkel, hatáskörökkel? Centralizált szemlélet vagy mátrix vagy divizionális vagy vegyes? 
  • Milyen a belső kommunikációs rend? Van-e kialakult visszajelentési rendszer?
man sitting in front of the MacBook Pro
a man in a suit sitting at a table with a laptop

Az Ügyvezető

A cégérték egy ügyvezető legfontosabb mérőszáma.  Ebből lehet következtetni: 

  • Egy adott gazdasági évben történt-e fejlődés a cég összessége tekintetében? 
  • Hogyan árazza be a piac a céget ma? S milyen volt az elmúlt évben? 
  • Mit kell fejlesztenem ahhoz, hogy még nagyobb legyen az értéke? 
  • Mekkora értéknövelést akarok elérni (vagy nem akarok elérni)?
  • A vevők mennyire ismerik el cégem értékét? 
  • Hogyan tudom/lehet ezt a termékemben/szolgáltatásomban érvényesíteni? 
  • Milyen vállalatirányítási és vezetési stratégiát kell folytatnom? 
  • Melyek legyenek a következő év üzleti céljai? 
  • Melyek a legfontosabb kockázataim, azokkal mit kell kezdenem? 

 

Több, mint 67 pontot vizsgálunk akkor, amikor egy céget „átvilágítunk”. Ez egy divatos szó, de  mi inkább jobban szeretjük az auditálást, ami nem egyenértékű a szokásos minőségirányítási rendszerek által használt audit fogalommal.

Kit képviselünk akkor?

Nos az eladót és a vevőt egyszerre azzal, hogy tiszta képletet állítunk fel. A vevő egy cégben a jövő nyereségét – értsd befektetésének megtérülési idejét és a nyereséghez szükséges lépéseket, ráfordításokat fogja szem előtt tartani – keresi, míg az eladó zömmel a múlt érzéseit kívánja forintosítani, hiszen sokszor egy élet munkája van egy adott cégben.

A közös platform nem lehet más,  mint a realitás. S mi ehhez adunk módszert. 

Elégedett ügyfeleink