Cégértékelés
Mennyit ér a cégem?
Sokszor kérdezik tőlünk, s valójában nehéz a válasz. Mert mint tulajdonosnak egy élet munkáját, ami lássuk be: megfizethetetlen. Vevőnek pedig: mekkora eredményt tudok kihozni belőle? A befektetett pénzem mikor térül meg, mikor kezd el nyereséges lenni? Tehát mindenkinek más a szempontja.
Nos, mi azt tudjuk, hogy 67 szempont alapján felmérjük a cég PIACI értékét, s ennek alapján a tulajdonos kezébe tesszük a dokumentációt, döntsön:
- értékesíteni akarja? – ez esetben lesz egy korrekt viszonyítási alapja
- fejleszteni akarná a céget? – reális képet kap arról, mit és merre érdemes fejleszteni – s még támogatni is tudjuk a folyamatban
- simán csak a családon belül kívánja átadni valakinek? – ebben az esetben is lesz egy érték, amihez képest lehet vizsgálni, hogy az ifjú tulajdonos miként kezelte a vagyont. Mihez képest milyen eredményeket tud felmutatni?
Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy őszintén, kertelés nélkül mondjuk meg: mi értékes a cégben és mi kevésbé.
Milyen elemeket vizsgálunk egy cég értékelésekor?
Szervezeti átláthatóság
Pénzügyi háttér
Irányítási szintek
Piaci versenyelőnyök
Akik eddig velünk dolgoztak, nem csalódtak, mert:
- Pontosan és precízen dolgozunk, előre megmondjuk, mi fog történni
- Többet adunk, mint amennyit ígérünk
- 3 alapelvet működtetünk: együttműködés, közreműködés, megértés
Nem az a fontos, mi mit gondolunk – hiszen azt úgy is leírjuk – hanem az, hogy a kapott információt mire és hogyan lehet kezelni, illetve tudja a megrendelő használni. Mi segítünk „felöltöztetni a menyasszonyt” – ahogy mondani szoktuk, de mindenekelőtt a megrendelő érdekeit tartjuk szem előtt.
Módszerünk egyedi, más cég nem használja, testre – pontosabban cégre szabott.
Mérőszámok
A cég értékének meghatározásakor a pénzügyi szempontok szükséges, de elégséges feltételek. Arra keressük a választ, hogy a leendő vevő (piac) miért fog majd fizetni? Például egészen biztosan nem ér annyit a vevőnek egy több százmilliós megmunkáló gép a világos klimatizált üzemcsarnokban, ha nincs rá munka, mint az, amelyik lehet, hogy régi, lehet, hogy ütött-kopott, viszont olyan terméket állít elő, amiért a piac verekedik. Akkor most mi mennyit is ér?
Egy értéket pozitív és negatív irányba is el lehet mozdítani néhány vizsgálandó szemponttal. A teljesség igénye nélkül:
- Tulajdonosi szerkezet: bonyolult vagy átlátható a részarány, a jogok, a kötelezettségek, az aktív vagy inaktív részvétel, a tulajdonosok értékteremtő tevékenysége vagy éppen annak hiánya, jogi háttér és a gyakorlat.
- Tervszerű működés vagy éppen annak hiánya. Nem csak üzleti terv létezik, hanem fejlesztési terv, stratégiai elgondolás, kockázatkezelési terv, erőforrásterv.
- A cégben dolgozók életkora, kompetenciaszintje, értékelési rendszerük, szervezett és szabályozott munkavállalásuk. Például mikoriak a munkaköri leírások és azok mennyire szofisztikáltak. Mekkora a fluktuációs mutató? A működés mennyire kitett a szakemberek tudásának vagy objektív módon is megtalálhatóak?
- Irányítási szintek. Diverzifikált felelősség és hatáskör vagy kézi irányítás?
- Embert vagy folyamatot irányítanak e a vezetők? Azok a folyamatleírások mikoriak? Mennyi benne a változó és a standard elem? Hogyan viszonyul a folyamat a változáshoz, például megrendelésállomány hektikusságához?
- Mi a cég piaci versenyelőnye? Ez miként tükröződik vissza a napi értékteremtő folyamatban?
- Mit mutat egy értékáram elemezés? Hol „gyártanak” veszteséget és van e lehetőség azt megszüntetni? Mivel jár az? Mekkora ráfordítással és energiával, milyen hatásfokot érünk el?
- Hogyan állunk a felelősségi körökkel, hatáskörökkel? Centralizált szemlélet vagy mátrix vagy divizionális vagy vegyes?
- Milyen a belső kommunikációs rend? Van-e kialakult visszajelentési rendszer?
Az Ügyvezető
A cégérték egy ügyvezető legfontosabb mérőszáma. Ebből lehet következtetni:
- Egy adott gazdasági évben történt-e fejlődés a cég összessége tekintetében?
- Hogyan árazza be a piac a céget ma? S milyen volt az elmúlt évben?
- Mit kell fejlesztenem ahhoz, hogy még nagyobb legyen az értéke?
- Mekkora értéknövelést akarok elérni (vagy nem akarok elérni)?
- A vevők mennyire ismerik el cégem értékét?
- Hogyan tudom/lehet ezt a termékemben/szolgáltatásomban érvényesíteni?
- Milyen vállalatirányítási és vezetési stratégiát kell folytatnom?
- Melyek legyenek a következő év üzleti céljai?
- Melyek a legfontosabb kockázataim, azokkal mit kell kezdenem?
Több, mint 67 pontot vizsgálunk akkor, amikor egy céget „átvilágítunk”. Ez egy divatos szó, de mi inkább jobban szeretjük az auditálást, ami nem egyenértékű a szokásos minőségirányítási rendszerek által használt audit fogalommal.
Kit képviselünk akkor?
Nos az eladót és a vevőt egyszerre azzal, hogy tiszta képletet állítunk fel. A vevő egy cégben a jövő nyereségét – értsd befektetésének megtérülési idejét és a nyereséghez szükséges lépéseket, ráfordításokat fogja szem előtt tartani – keresi, míg az eladó zömmel a múlt érzéseit kívánja forintosítani, hiszen sokszor egy élet munkája van egy adott cégben.
A közös platform nem lehet más, mint a realitás. S mi ehhez adunk módszert.